Polityka ochrony dzieci
Nasze przedszkole realizuje od 2016 działania z zakresu profilaktyki przemocy wobec dzieci w ramach programu Chrońmy Dzieci Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę . Działania w nim zawarte są konsultowane z twórcami programu. Mają one na celu przeciwdziałanie przemocy przez wprowadzenie Standardów Ochrony Dzieci przed krzywdzeniem. Dokument został skonsultowany z pracownikami przedszkola, a następnie zatwierdzony do realizacji.
Preambuła
Naczelną zasadą wszystkich działań podejmowanych przez pracowników Miejskiego Przedszkola nr 24 w Zespole Edukacyjnym nr 3 jest działanie dla dobra dziecka. Pracownicy placówki traktują dziecko z szacunkiem oraz uwzględniają jego potrzeby. Niedopuszczalne jest stosowanie przemocy w jakiejkolwiek formie. Pracownicy przedszkola realizując te cele, działają w ramach obowiązującego prawa, przepisów wewnętrznych danej placówki oraz swoich kompetencji.
Rozdział I
Objaśnienie terminów
§1
- Pracownikiem placówki jest osoba zatrudniona na podstawie umowy o pracę lub umowy zlecenia.
- Dzieckiem w przedszkolu jest każda osoba poniżej 9 roku życia.
- Opiekunem dziecka jest osoba uprawniona do reprezentacji dziecka, jego rodzic lub opiekun prawny. W myśl niniejszego dokumentu opiekunem jest również rodzic zastępczy.
- Społeczność przedszkolna będzie rozumiana jako pracownicy, rodzice i dzieci.
- Pracownikiem pedagogicznym jest dyrektor/wicedyrektor, nauczyciele i specjaliści (pedagog, psycholog, logopeda, terapeuta pedagogiczny, socjoterapeuta).
- Zgoda rodzica dziecka oznacza zgodę co najmniej jednego z rodziców dziecka. Gdy brak porozumienia między rodzicami należy poinformować rodziców o konieczności rozstrzygnięcia sprawy przez sąd rodzinno – opiekuńczy.
- Przez krzywdzenie dziecka należy rozumieć popełnienie czynu zabronionego lub czynu karalnego na szkodę dziecka przez jakąkolwiek osobę, w tym pracownika placówki, lub zagrożenie dobra dziecka, w tym jego zaniedbywanie.
- Osoby odpowiedzialne za internet to wyznaczone przez dyrektora placówki pracownicy, sprawujący nadzór nad korzystaniem z internetu przez dzieci na terenie placówki oraz nad bezpieczeństwem dzieci w internecie.
- Osoba odpowiedzialna za Politykę ochrony dzieci przed krzywdzeniem to wyznaczony przez dyrektora placówki pracownik sprawujący nadzór nad realizacją Polityki ochrony dzieci przed krzywdzeniem w placówce.
- Dane osobowe dziecka to wszelkie informacje umożliwiające identyfikację dziecka.
Rozdział II
Zasady obowiązujące w przedszkolu w zakresie kontaktów pracowników z dziećmi
§1
- Kontakt fizyczny – dotykanie dzieci odbywa się za zgodą dziecka w sytuacjach:
- gdy dziecko wita się z nauczycielem, bawi, lub źle poczuje nauczyciel ma prawo przytulić posadzić na kolanach, wziąć dziecko na ręce .
- bezpośredniej pomocy dziecku w wykonywaniu czynności samoobsługowych, ćwiczeń sprawnościowych, zadań ruchowych oraz manualnych
- Kontakt fizyczny mogący odbywać się bez zgody dziecka w sytuacji zagrożenia wypadkiem,
kontuzją, urazem. Personel ma prawo:
- zdecydowanie i spokojnie odsunąć dziecko od źródła zagrożenia, a w razie konieczności wynieść z pomieszczenia w bezpieczne miejsce
- stanowczo i spokojnie odebrać dziecku niebezpieczny przedmiot, który zagraża życiu lub zdrowiu
- jeżeli okoliczność na to pozwolą powinien wyjaśnić swoje postępowanie
- stanowczo i spokojnie przytrzymać dziecko w bezpiecznej odległości od źródła niebezpieczeństwa
III. Udzielanie dzieciom pomocy w trakcie wykonywania czynności higienicznych,
samoobsługowych:
- pracownik przedszkola uprzedza dziecko o konieczności wykonania przy nim konieczności pielęgnacyjnych czy pomocowych
- pracownik w razie potrzeby pomaga dzieciom w trakcie korzystania z toalety;
- pracownik przedszkola w razie potrzeby pomaga dzieciom podczas posiłku, zachęca do jedzenia;
- pracownik przedszkola pomaga dzieciom przy ubieraniu i rozbieraniu się;
- pracownik udzielający pierwszej pomocy w przypadku wypadku w przedszkolu powiadamia dyrektora/wicedyrektora, rodziców/opiekunów. W razie potrzeby służby medyczne.
§3
Przestrzeganie reguł współżycia społecznego w przedszkolu:
- społeczność przedszkolna zna zasady obowiązujące w placówce, są one dostępne w każdej grupie przedszkolnej;
- społeczność przedszkolna zna konsekwencje pozytywne i negatywne związane z przestrzeganiem lub łamaniem zasad w przedszkolu;
- konsekwencje wynikające z zachowania dziecka mają na celu wspierać jego pozytywne zachowania i eliminować niepokojące;
- wszelkie działania podejmowane wobec dzieci odbywają się z poszanowaniem ich praw.
§4
Język i równe traktowanie
Personel placówki:
- zwraca się do dziecka po imieniu
- mówi do dziecka spokojnie nie podnosi głosu
- używa języka zrozumiałego dla dziecka i poprawnego pod względem reguł językowych
- nie używa słów i wyrażeń niecenzuralnych
- nie etykietuje, nie ośmiesza i nie upokarza
- nie używa przemocy psychicznej, nie grozi, nie straszy aby uzyskać posłuszeństwo
- nie ocenia postępowania rodziców dziecka w jego obecności
- nie pozostawia dziecka bez wyjaśnienia – tłumaczy swoje decyzje
- nie pozostaje obojętnym na chęć nawiązania przez dziecko kontaktu
- wszystkie dzieci traktuje jednakowo, bez względu na kolor skóry, pochodzenie, środowisko społeczne, tradycje kulturowe, wyznanie, status materialny, stan zdrowia, wygląd zewnętrzny, zachowanie.
Rozdział III
Rozpoznawanie i reagowanie na czynniki ryzyka krzywdzenia dzieci
§1
- Pracownicy placówki posiadają wiedzę i w ramach wykonywanych obowiązków zwracają uwagę na czynniki ryzyka krzywdzenia dzieci.
- W przypadku zidentyfikowania czynników ryzyka pedagogiczni pracownicy placówki podejmują rozmowę z rodzicami, przekazując informacje na temat dostępnej oferty wsparcia i motywując ich do szukania dla siebie pomocy.
- Pracownicy monitorują sytuację i dobrostan dziecka.
Rozdział IV
Procedury interwencji w przypadku krzywdzenia dziecka
§1
W przypadku podjęcia przez pracownika placówki podejrzenia, że dziecko jest krzywdzone,
pedagogiczny pracownik ma obowiązek sporządzenia notatki służbowej i przekazania
uzyskanej informacji dyrektorowi/wicedyrektorowi placówki.
§2
- Dyrektor/wicedyrektor placówki (w porozumieniu z pedagogiem/psychologiem) i wychowawcą zaprasza opiekunów dziecka, którego krzywdzenie podejrzewa, oraz informuje ich o podejrzeniu.
- Pedagogiczny pracownik sporządza opis sytuacji przedszkolnej i rodzinnej dziecka na podstawie rozmów z dzieckiem, nauczycielami, wychowawcą i rodzicami. Sporządzany jest plan pomocy dziecku.
- Plan pomocy dziecku powinien zawierać wskazania dotyczące:
- podjęcia przez placówkę działań w celu zapewnienia dziecku bezpieczeństwa, w tym zgłoszenie podejrzenia krzywdzenia do odpowiedniej placówki;
- wsparcia, jakie placówka zaoferuje dziecku;
- informuje rodziców dziecka o możliwości skierowania go, do specjalistycznej placówki pomocy dziecku, jeżeli istnieje taka potrzeba.
§3
- W przypadkach bardziej skomplikowanych (dotyczących wykorzystywania seksualnego oraz znęcania się fizycznego i psychicznego o dużym nasileniu) dyrektor powołuje zespół interwencyjny, w skład którego wchodzą: pedagogiczni pracownicy przedszkola (dalej określani jako: zespół interwencyjny). Zespół interwencyjny sporządza plan pomocy dziecku, spełniający wymogi określone w § 2 pkt. 3 Polityki, na podstawie opisu sporządzonego przez pedagoga oraz innych, uzyskanych przez członków zespołu, informacji.
- W przypadku, gdy podejrzenie krzywdzenia zgłosili opiekunowie dziecka, powołanie zespołu jest obligatoryjne. Zespół interwencyjny zaprasza opiekunów dziecka na spotkanie wyjaśniające, podczas którego może zaproponować opiekunom zdiagnozowanie zgłaszanego podejrzenia w zewnętrznej, bezstronnej instytucji. Ze spotkania sporządza się protokół.
§4
- Plan pomocy dziecku jest przedstawiany przez pedagoga/psychologa opiekunom z zaleceniem współpracy przy jego realizacji.
- Pedagog/ psycholog informuje opiekunów o obowiązku placówki zgłoszenia podejrzenia krzywdzenia dziecka do odpowiedniej instytucji (prokuratura/policja lub sąd rodziny i nieletnich, a także uruchamiana jest procedura „Niebieskiej Karty”).
- Po poinformowaniu opiekunów przez pedagoga/psychologa – zgodnie z punktem poprzedzającym – dyrektor placówki składa zawiadomienie o podejrzeniu przestępstwa do prokuratury/policji lub wniosek o wgląd w sytuację rodziny do sądu rejonowego, wydziału rodzinno – opiekuńczy, i przesyła formularz „Niebieska Karta – A” do przewodniczącego zespołu interdyscyplinarnego.
- Dalszy tok postępowania leży w kompetencjach instytucji wskazanych w punkcie poprzedzającym.
- W przypadku, gdy podejrzenie krzywdzenia zgłosili opiekunowie dziecka, a podejrzenie to nie zostało potwierdzone, należy o tym fakcie poinformować opiekunów dziecka i sporządzić stosowną notatkę.
§5
- Z przebiegu interwencji sporządza się notatkę służbową, której wzór stanowi załącznik nr 1 do niniejszej Polityki. Notatkę załącza się do akt osobowych dziecka.
- Wszyscy pracownicy placówki i inne osoby, które w związku z wykonywaniem obowiązków służbowych podjęły informację o krzywdzeniu dziecka lub informacje z tym związane, są zobowiązane do zachowania tych informacji w tajemnicy, wyłączając informacje przekazywane uprawnionym instytucjom w ramach działań interwencyjnych.
Rozdział V
Zasady ochrony danych osobowych dziecka
§1
- Dane osobowe dziecka podlegają ochronie na zasadach określonych w Ustawie z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych.
- Pracownik placówki ma obowiązek zachowania w tajemnicy danych osobowych, które przetwarza, oraz zachowania w tajemnicy sposobów zabezpieczenia danych osobowych przed nieuprawnionym dostępem.
- Dane osobowe dziecka są udostępniane wyłącznie osobom i podmiotom uprawnionym na podstawie odrębnych przepisów.
- Pracownik przedszkola jest uprawniony do przetwarzania danych osobowych dziecka i udostępniania tych danych w ramach zespołu interdyscyplinarnego, powołanego w trybie Ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie.
§2
Pracownik placówki może wykorzystać informacje o dziecku w celach szkoleniowych lub
edukacyjnych wyłącznie z zachowaniem anonimowości dziecka oraz w sposób
uniemożliwiający identyfikację dziecka.
§3
- Pracownik przedszkola nie udostępnia przedstawicielom mediów informacji o dziecku ani jego opiekunie.
- Nauczyciel przedszkola, w wyjątkowych i uzasadnionych sytuacjach, może skontaktować się z opiekunem dziecka i zapytać go o pisemną zgodę na podanie jego danych kontaktowych przedstawicielom mediów. W przypadku wyrażenia zgody, nauczyciel podaje przedstawicielowi mediów dane kontaktowe do opiekuna dziecka.
- Pracownik placówki nie kontaktuje przedstawicieli mediów z dziećmi.
- Pracownik przedszkola nie wypowiada się w kontakcie z przedstawicielami mediów o sprawie dziecka lub jego opiekuna. Zakaz ten dotyczy także sytuacji, gdy pracownik jest przeświadczony, że jego wypowiedź nie jest w żaden sposób utrwalana.
- Pracownik przedszkola w wyjątkowych i uzasadnionych sytuacjach, może się wypowiedzieć w kontakcie z przedstawicielami mediów o sprawie dziecka lub jego opiekuna – po wyrażeniu pisemnej zgody przez opiekuna dziecka.
Rozdział VI
Zasady ochrony wizerunku dziecka
§1
Placówka, uznając prawo dziecka do prywatności i ochrony dóbr osobistych, zapewnia
ochronę wizerunku dziecka.
§2
- Pracownikowi placówki nie wolno umożliwiać przedstawicielom mediów utrwalania wizerunku dziecka (filmowanie, fotografowanie, nagrywanie głosu dziecka) na terenie placówki bez pisemnej zgody rodzica lub opiekuna prawnego dziecka.
- Pisemna zgoda, o której mowa w ust. 1, powinna zawierać informację, gdzie będzie umieszczony zarejestrowany wizerunek i w jakim kontekście będzie wykorzystywany (np. że umieszczony zostanie na stronie placówki w celach promocyjnych i informacyjnych).
Rozdział VII
Zasady dostępu dzieci do internetu
§1
- Placówka, zapewniając dzieciom dostęp do internetu jest zobowiązana podejmować działania zabezpieczające dzieci przed dostępem do treści, które mogą stanowić zagrożenie dla ich prawidłowego rozwoju.
- Na terenie placówki dostęp dziecka do internetu możliwy jest pod nadzorem z pedagogicznego pracownika przedszkola.
- Pracownik pedagogiczny placówki czuwa nad bezpiecznym korzystaniem dziecka z Internetu.
Rozdział VIII
Monitoring stosowania Polityki
§1
- Dyrektor placówki wyznacza Małgorzatę Kałagate jako osobę odpowiedzialną za Politykę ochrony dzieci w placówce.
- Osoba, o której mowa w punkcie poprzedzającym, jest odpowiedzialna za monitorowanie realizacji Polityki, za reagowanie na sygnały naruszenia Polityki oraz za proponowanie zmian w Polityce.
- Osoba, o której mowa w pkt. 1 niniejszego paragrafu, przeprowadza wśród pracowników placówki, raz na 6 miesięcy, ankietę monitorującą poziom realizacji Polityki. Wzór ankiety stanowi załącznik nr 2 do niniejszej Polityki.
- W ankiecie pracownicy placówki mogą proponować zmiany Polityki oraz wskazywać naruszenia Polityki w placówki
- Osoba, o której mowa w pkt. 1 niniejszego paragrafu, dokonuje opracowania wypełnionych przez pracowników placówki ankiet. Sporządza na tej podstawie raport z monitoringu, który następnie przekazuje dyrektorowi placówki.
- Dyrektor wprowadza do Polityki niezbędne zmiany i ogłasza pracownikom placówki nowe brzmienie Polityki.
Rozdział VIII
Przepisy końcowe
§1
- Polityka wchodzi w życie z dniem jej ogłoszenia.
- Ogłoszenie następuje w sposób dostępny dla społeczności przedszkolnej placówki poprzez umieszczenie go na stronie internetowej lub przez przesłanie jej tekstu drogą elektroniczną.